Denk je aan patat? Dan denk je ook aan IT!

Interview met Koen Hijzelendoorn, manager van Manneken Pis.  
 
Zeg je Manneken Pis, dan denk je direct aan écht goede patat, maar zeg je patat, dan denk je misschien niet direct aan IT. Toch werken KIREMA en Manneken Pis al jaren als een ge(frituur)oliede machine samen. De aardappels worden met zorg geteeld in de Zeeuwse kleigrond en opgeslagen in een speciale donkere schuur. Alleen de allerbeste aardappels maken de reis naar het frituurvet van Manneken Pis en worden verwerkt tot friet. Manneken Pis is uitgegroeid tot een bedrijf met 120 man personeel. Waarvan 8 winkels, een kantoor en een eigen Fabriek. In dit interview met Koen Hijzelendoorn, 1 van de managers van Manneken Pis, lees je over hoe IT bijdraagt aan deze écht goede patat.  

Wat vind jij het leukste aan jouw werk bij Manneken Pis en waar ben je dagelijks mee bezig?  
“Ik ben ooit begonnen als patatbakker, daarna doorgegroeid naar regiomanager en inmiddels werk ik als manager. Het leuke is dat ik echt alle lagen van het bedrijf heb meegemaakt. Ik werk hier nu vijf jaar en ik vind mijn werk als manager leuk! Vandaag heb ik een kantoordag, dus ben ik even niet op locatie, maar normaal gesproken ben ik overal wel een beetje te vinden. Manneken Pis is uitgegroeid tot een bedrijf met 120 collega’s, verspreid over meerdere winkels, een kantoor en zelfs een eigen fabriek. 

Wat Manneken Pis bijzonder maakt, is dat we écht werken met verse friet. Wekelijks komen de beste Zeeuwse aardappelen binnen, en alles wat vandaag wordt gesneden, ligt morgen al in de winkel. Dat vind ik zo mooi aan Manneken Pis.” 

Als je aan patat denkt, denk je niet meteen aan IT. Maar hoe belangrijk is IT eigenlijk voor jullie bij Manneken Pis, en waar hebben jullie het vooral bij nodig? 
“Bij patat denk je misschien niet meteen aan IT, maar voor ons is het essentieel. We werken al heel lang samen met KIREMA. Mark van ’t Wout, ook manager bij Manneken Pis, werkt hier al ruim 30 jaar en kwam destijds in contact met Rainier (oprichter van KIREMA). Dat kwam precies op het juiste moment, want we groeiden snel, kregen kantoren en daarmee ook een grotere behoefte aan goede IT-oplossingen. 

We hebben nu acht winkels, en in iedere winkel, maar ook op kantoor, is een werkplek voor degene die verantwoordelijk is voor de locatie. En deze werkplekken zijn allemaal zo gemaakt dat iedereen kan inloggen op iedere plek, in Amsterdam, Leidschendam maar ook in Utrecht.” 
 
Kan je meer vertellen over wat KIREMA voor Manneken Pis doet? 
“KIREMA zorgt ervoor dat alles op IT-gebied gewoon werkt. Ze doen de complete IT-beheer op ons kantoor via Maximize IT, regelen de telefonie op al onze vestigingen – en dat is essentieel voor de onderlinge communicatie en het plaatsen van bestellingen – én ze zorgen voor stabiele internet- en interne verbindingen op de verkooplocaties, zodat onze kassasystemen en pinapparaten altijd werken. Het telefoniesysteem Xelion is trouwens helemaal door KIREMA opgezet en wordt door hen beheerd.  

Het is dus voor ons letterlijk een kwestie van de laptop openklappen en direct aan het werk. Ze maken het voor ons simpel, zodat wij geen tijd kwijt zijn, aan IT-gedoe. Want alles werkt op iedere werkplek, op iedere locatie.” 

Wat veel mensen zich niet realiseren, is hoe afhankelijk een organisatie als Manneken Pis is van een stabiele internetverbinding – zeker op de verkooplocaties waar het betaalverkeer volledig digitaal verloopt. Daarom zorgt KIREMA op alle vestigingen voor een betrouwbare hoofdverbinding én een automatische back-upverbinding. Mocht er toch iets misgaan, dan grijpt KIREMA direct in. Dankzij de 24/7 monitoring worden storingen vaak nog voordat de medewerkers op locatie zijn opgemerkt.  

Afgelopen weekend heeft KIREMA direct actie ondernomen toen er gelijktijdig een storing was in zowel Utrecht als Amsterdam. KIREMA heeft deze problemen razendsnel opgelost, waardoor de impact op de omzet nihil was. Precies zoals het hoort: minimale uitval, maximale continuïteit. 

Kun je een specifiek voorbeeld geven wanneer je KIREMA nodig had? 
“Oeh, even nadenken… ik heb eigenlijk niet één specifiek voorbeeld, maar wat ik wel kan zeggen is dat KIREMA extra belangrijk voor ons is geweest toen we groeiden. Toen we meer locaties kregen en met meer collega’s te maken hadden, zijn ze echt met ons meegegroeid. Nu zie ik ze eigenlijk bijna nooit, maar dat is juist fijn. Want dat betekent dat alles gewoon werkt. Het feit dat ze onzichtbaar zijn, maakt ze eigenlijk juist zichtbaar – de werkplekken en de digitale communicatie draaien gewoon zonder dat we ons er zorgen over hoeven te maken. 

Maar, als je vraagt om een voorbeeld, we hadden nieuwe werkplekken nodig op kantoor. KIREMA heeft alles geregeld – van de hardware tot de software. En laatst hadden we een nieuwe printer die werkte niet. Wat bleek hij moest nog gekoppeld worden. KIREMA kwam meteen om het in orde te maken. Het zijn die kleine dingen die je eigenlijk niet merkt als ze goed gaan, maar die absoluut belangrijk zijn voor de dagelijkse werking.” 

Manneken Pis kan zich zo volledig focussen op hun core business: het maken van écht goede patat. Terwijl de aardappels hun weg vinden naar het frituurvet, zorgt KIREMA ervoor dat de IT-structuur net zo soepel draait als een goed verhitte frituurpan. Van werkplekken tot digitale communicatie – alles werkt zoals het hoort, zonder gedoe. En dat is precies waarom Manneken Pis er, zowel in de keuken als achter de schermen, gebakken bij zit!