Jaren geleden namen wij als IT-dienstverleners onze laptop zelfs mee naar de bioscoop. Want stel nou dat op vrijdagavond één van onze klanten belde met een technisch probleem, dan wilden wij hem/haar natuurlijk wel direct van dienst zijn. Wat zijn de tijden veranderd; tegenwoordig kunnen we buiten kantoor ook inloggen met onze mobiele telefoon of tablet.
Doordat wij in de loop der jaren steeds mobieler en flexibeler konden werken, zijn wij ook gaan nadenken over hoe onze klanten werken én wat zij nodig hebben om overal veilig en prettig te werken. Een goede werkplek is namelijk toegespitst op hoe medewerkers in de organisatie werken. Goede werkplekken voldoen aan een aantal aspecten. We bespreken kort vijf kenmerken. Het stelt jou in de gelegenheid om de werkplekken in de organisatie te toetsen.
1. Ergonomisch en met de juiste apparatuur
Als jouw medewerkers het merendeel van de dag achter hun bureau zitten, dan is het enorm belangrijk dat zij een goede ergonomische werkplek hebben met goede apparatuur die juist functioneert. Daarnaast moet het aan de achterkant ook goed zijn geregeld: indien er software- of hardwareproblemen optreden, moeten die zo snel mogelijk worden opgelost. Ook dit heeft namelijk invloed op hoe werknemers hun werkplek ervaren.
2. In de buitendienst of vanuit huis: altijd toegang tot bedrijfsbestanden
Een van de top ergernissen onder medewerkers is als men onderweg of thuis aan het werk is en geen toegang heeft tot de benodigde gegevens. Dat is zonde, want met de technologie van tegenwoordig maakt het niet meer uit waar wij ons bevinden. Voor medewerkers in de buitendienst is het prettig als zij bijvoorbeeld met hun laptop of tablet bij de La Place langs de snelweg kunnen werken, of in de auto handsfree gesprekken kunnen voeren. Een goede werkplek betekent dat medewerkers onder alle omstandigheden hun werk goed kunnen uitvoeren. Dat betekent dat ze snel kunnen inloggen in de bedrijfssoftware, toegang hebben tot de juiste bedrijfsbestanden en overal telefonisch contact kunnen hebben met klanten, collega’s en/of leveranciers.
3. Dezelfde ervaring op ieder apparaat
Wij merken dat medewerkers het enorm prettig vinden als zij op elk apparaat dezelfde ervaring krijgen en dus niet meer hoeven te zoeken naar waar welke knop zich ook alweer waar bevindt.
4. Borg individuele gegevens bij flexwerkplekken
Een juiste werkplek is ook een veilige werkplek. Maak je gebruik van flexibele werkplekken op kantoor, dan dienen de gegevens van iedere afzonderlijke medewerker goed te worden geborgd.
5. Altijd prettig inloggen
Op het moment dat werknemers buiten kantoor werken, dienen zij alleen te kunnen inloggen in de bedrijfsomgeving met twee factor authenticatie. KIREMA stuurt bijvoorbeeld telefonisch een pushbericht. Nadat de medewerker het ontvangst van het bericht heeft bevestigd kan hij/zij inloggen. Wij hebben bewust ervoor gekozen om niet met codes te werken, want uit onderzoek blijkt dat het intoetsen van codes vaak als irritant wordt ervaren.
Hoe scoren jouw werkplekken: zijn er nog zaken voor verbetering of hebben jullie het allemaal onder controle? Wij zijn benieuwd. Laat het ons weten. Stuur een bericht of bel 0348 – 20 00 03.