Hoe blijf je relevant voor klanten, in een snel veranderende wereld die elke dag een stukje digitaler wordt? Van de bakker tot en met de makelaar. En van de boer tot en met het bouwbedrijf. Geen enkel bedrijf kan om digitale transformatie heen. De ene digitale ontwikkeling volgt de ander op; je komt het op alle vlakken tegen en in alle sectoren van onze samenleving.
Digitale transformatie is de moderne manier om klanten nog beter van dienst te zijn
Nieuwe digitale technologieën stellen je in staat nieuwe waarde proposities en businessmodellen te ontwikkelen, op een andere manier met je klanten te interacteren en de klantbeleving aan te scherpen. Onderzoek daarom de klantbehoeften en bedenk hoe je die middels een aangename klantreis kunt vervullen.
Aannemersbedrijf Kwakkenbos BV doet dit goed. Zij zijn continu bezig met het automatiseren van hun processen. Dit heeft ertoe geleid dat ze in plaats van in 24 weken binnen 12 weken woningen opleveren. De bewoners kunnen hierdoor sneller de nieuwe woning betrekken.
Digitale transformatie: het is twee voor twaalf
Als het om digitaal transformeren gaat, is het twee voor twaalf: het is geen keuze, maar een noodzaak! Wie niet transformeert blijft achter en zal zijn concurrerende positie op de markt verliezen. Transformeren doe je gefaseerd, waarbij je telkens stappen voorwaarts maakt van een analoge naar een meer digitaal georiënteerde en (data-)gedreven organisatie. Denk hierbij aan het faciliteren van selfservice via klantportalen, apps, tools, digitale formulieren en chatbots.
Digitale transformatie gaat gepaard met organisatieverandering: de organisatiecultuur en -structuur veranderen mee
Zoals bij iedere verandering, gaat dit meestal niet over rozen. Het is een uitdagend proces, waar iedere werknemer in de organisatie bij betrokken dient te worden en eventuele weerstand weggenomen dient te worden, door werknemers bekend te maken met zowel de noodzaak als de vele voordelen van digitale transformatie.
Geef je medewerkers de tijd om stapsgewijs gewend te raken aan de nieuwe manier van werken. De vraag is namelijk niet of je gaat transformeren, maar hoe je dat met zijn allen gaat doen. Gaan jullie agile werken? Welke nieuwe skills dienen medewerkers aan te leren? Voor welke medewerkers is het handig om zich te laten omscholen? Kortom, digitale transformatie gaat hand in hand met sociale innovatie. Alleen op deze manier kun je de noodzakelijke duurzame gedragsverandering op elk niveau binnen de organisatie realiseren en die nieuwe klantbehoeften ook daadwerkelijk vervullen.
Hoe gaat het met de digitale transformatie in jouw organisatie? We zijn benieuwd naar jouw ervaringen. Deel deze met ons via info@kirema.nl of 0348 – 20 00 03.
Wil je verder praten over digitalisering en digitale transformatie onder het genot van een kop koffie? Nodig ons uit voor een vrijblijvend gesprek. Get in Touch!