KIREMA doet de was bij… Vendrig

Interview met Hessel Visser – Hoofd Marketing & Sales Support bij Vendrig 
 
Vendrig (opgericht in 1960) is al jaren dé partner voor bedrijven op het gebied van veiligheid en hygiëne. Van bedrijfskleding – inclusief verhuur, reiniging en reparatie – tot slimme vloermatten die de werkplek schoon en representatief houden. Dat klinkt misschien niet héél spannend, maar, zonder Vendrig, zou het een stuk minder fris zijn! En KIREMA helpt Vendrig om ervoor te zorgen dat al digitale processen soepel en efficiënt verlopen. Met slimme softwareoplossingen die alles van bestelling tot levering gestroomlijnd laten verlopen. We spraken met Hessel Visser, Hoofd Marketing & Sales Support bij Vendrig, over deze samenwerking en hoe IT bijdraagt aan veiligheid en hygiëne voor bedrijven. 
 
Zou je ons eens kunnen vertellen wat Vendrig precies doet en wat jullie dagelijks zoal bezighoudt? 
“Bij Vendrig houden we ons bezig met veiligheid en hygiëne op de werkvloer. Wij zorgen ervoor dat medewerkers altijd schone, nette bedrijfskleding hebben door deze te verhuren, te wassen en – als iemand bijvoorbeeld een scheur in zijn broek heeft – te repareren of te vervangen. Daarnaast helpen we bedrijven aan slimme vloermatten die niet alleen de entree aankleden, maar ook voorkomen dat modder en vuil zich door het hele pand verspreiden. Ons concept is simpel: Vendrig ontzorgt klanten met betrekking tot veiligheid en hygiëne op en rond de werkvloer.  Dat Vendrig innovaties omarmt, blijkt dit jaar met de introductie van schoenen refurbishing. Hierbij verlengen wij de levensduur van werkschoenen aanzienlijk door deze bijvoorbeeld te voorzien van nieuwe inlegzolen. Ook ontsmetten en poetsen we de schoenen waardoor ze soepel blijven, en voorzien we ze van nieuwe veters.  
 
Hoe zijn jullie eigenlijk bij KIREMA terechtgekomen?  
“We werken nu zo’n vier jaar samen met KIREMA, en dat begon eigenlijk omdat we behoefte hadden aan betere IT-ondersteuning.  

KIREMA begon bij ons met het implementeren van een nieuw telefoonsysteem. Al snel merkten we dat KIREMA veel meer voor ons kon betekenen: ze zijn echte troubleshooters. Als een medewerker ergens tegenaan loopt, kunnen ze KIREMA direct bellen, en dan kijken ze meteen mee om het op te lossen. En dat is echt makkelijk. Er zijn korte lijntjes, geen ingewikkelde taal, of lang wachten aan de telefoon. En ze bellen ook altijd terug.  

Ze beheren nu onze hele IT-omgeving. Het is handig dat alle IT op 1 plek geregeld wordt. KIREMA kan zo het overzicht behouden. Als ik bel en ze zeggen: ‘Je bent de derde, we zijn ermee bezig,’ weet ik meteen dat ze er aandacht aan geven en dat het snel geregeld wordt. Het directe contact maakt echt het verschil! 

Nu, vier jaar later, doen ze veel meer dan alleen onze telefonie. Zo waren ze ook betrokken bij de overstap van ons belangrijkste systeem – dat de wasserij aanstuurt – naar de cloudomgeving.” 

De overstap naar de Cloud klinkt is als een flinke verandering, hoe heb jij dat ervaren?  
“Hoe dat ging? Haha, nou, ik heb er geen collega’s over gehoord, behalve dat onze interne applicatiebeheerders er erg druk mee zijn geweest natuurlijk. KIREMA was bij het hele proces betrokken en zorgde dat alles soepel verliep. Ook de samenwerking tussen Kirema, onze applicatiebeheerders en de externe beheerders van de wasserij-software (ABSSolute, red.) verliep prima, onder andere vanwege een goede voorbereiding vanuit alle partijen. Er waren geen technische storingen, en onze klanten hebben er niks van gemerkt.” 

 
Vendrig zorgt ervoor dat werkplekken van bedrijven schoon en veilig zijn, en KIREMA zorgt ervoor dat de cloud ‘stofvrij’ blijft en lekker draait. Kun je een moment herinneren waarop KIREMA en Vendrig nog meer hebben samengewerkt? 
“Een concreet voorbeeld? Nou, zo’n drie weken geleden had ik ineens een enorm traag systeem, en dat maakt me altijd meteen heel chagrijnig! Dus heb ik KIREMA gebeld. Toen bleek dat ik per ongeluk twee inlogmogelijkheden had, wat de boel vertraging gaf. KIREMA heeft toen meteen meegekeken en het probleem opgelost. Ze hebben me echt ontzorgd – mijn werkomgeving werkt nu weer als een zonnetje, waardoor ik ook weer als een zonnetje aan het werk kon.  

Ik kan behoorlijk sikkeneurig worden als de digitale omgeving niet meewerkt! Het moet echt goed geregeld zijn, IT en daarmee dus eigenlijk KIREMA is voor ons echt onmisbaar geworden, vooral omdat we zwaar afhankelijk zijn van IT. Als je geen goede IT-ondersteuning hebt, merk je dat direct – zowel de medewerkers als onze klanten voelen dat. Wij zijn een wasserij met een drukke klantenservice en een industrieel proces waarbij datastromen cruciaal zijn, van klanten naar ons en via onze chauffeurs. Alles is digitaal en moet soepel verlopen.” 

Cruciaal, kun je daar meer over vertellen? 
“Ja, KIREMA is echt een voorwaarde voor ons geworden. Het belangrijkste is dat we nu geen stroperige communicatie meer hebben. Alles werkt soepel, en KIREMA speelt daar een sleutelrol in. We merken dat IT uit steeds meer en bredere disciplines bestaat, en dus ook breder toegepast wordt binnen de organisatie. Voor een MKB-bedrijf is het steeds lastiger om die brede kennis in huis te hebben, en om die reden is Kirema echt de oplossing gebleken.