Van buurman naar business: Ondernamen en KIREMA 

In deze gloednieuwe blog hebben we een interview voor jou klaarstaan met Nick van Baaren, een van de eigenaren van Ondernamen, een bedrijf dat ondernemers helpt een netwerk op te bouwen en te onderhouden. Ondernamen en KIREMA zijn al jaren buren van elkaar en werken al lang samen. Het werd dus ook tijd om bij Ondernamen binnen te stappen en een interview met Nick te houden over wat Ondernamen precies doet en hoe KIREMA als IT partner helpt.  

Kun je ons vertellen wat Ondernamen precies doet?   
‘We richten ons, bij Ondernamen, vooral op het samenbrengen van MKB-bedrijven. Waarbij we eigenlijk twee soorten klanten hebben. De eerste groep heeft al een netwerk en is op zoek naar manieren om dit netwerk te versterken en te onderhouden. Voor hen organiseren we evenementen, op die manier creëren we kansen om inspiratie op te doen en komen ondernemers elkaar tegen waardoor ze hun contacten warm kunnen houden.  

Dan hebben we ook ondernemers die hun netwerk nog willen uitbouwen. Misschien zijn ze nieuw in de markt of willen ze sneller groeien. Wij helpen hen door de juiste mensen aan hen voor te stellen en organiseren events waar ze nieuwe contacten kunnen leggen en hun bedrijf kunnen promoten.’ 

Nick van Baaren, wat is jouw rol bij Ondernamen? 
‘Als een van de twee eigenaren van Ondernamen houd ik me vooral bezig met het commerciële deel van Ondernamen. Dat betekent dat ik veel werk aan het opbouwen van relaties met klanten, het vergroten van ons netwerk, en ik zorg dat onze evenementen en het magazine goed aansluiten bij wat onze klanten nodig hebben en leuk vinden.’ 

Wat onderscheidt Ondernamen van andere netwerkorganisaties?    
‘Wat ons bijzonder maakt is dat we helemaal gericht zijn op de provincie Utrecht. We willen ondernemers in deze regio met elkaar in contact brengen. En dit doen we niet alleen via netwerkevents, maar ook door een magazine uit te geven. In dit magazine vertellen ondernemers hun verhalen, leren ze van elkaar en kunnen ze hun eigen bedrijf onder de aandacht brengen.’ 

Wat heeft KIREMA voor Ondernamen gedaan?  
‘Wij zijn niet alleen klant bij KIREMA, KIREMA is ook klant bij ons. KIREMA is actief lid van ons netwerk. Ze delen regelmatig hun verhaal in ons magazine en KIREMA ondersteunt ons in het verzorgen van werkplekken. Dit betekent dat ze zorgen voor alles wat we nodig hebben. Voor je laptop, telefoon en Microsoft-systeem. Het is echt een verademing voor mensen zoals ik, die niet veel weten van deze technische zaken en andere prioriteiten hebben. Doordat KIREMA de IT voor Ondernamen regelt, kan ik mij richten op mijn werk.  

Doordat KIREMA de IT voor Ondernamen regelt, kan ik mij richten op mijn werk. 

Maar ze zijn dus niet alleen achter de schermen actief. KIREMA is ook zichtbaar in ons magazine en aanwezig bij onze evenementen. Hun betrokkenheid draagt bij aan de levendigheid van ons netwerk.’ 

Welke specifieke aanpassingen of oplossingen heeft KIREMA geïmplementeerd om aan de behoeften van Ondernamen te voldoen? 
‘KIREMA heeft echt maatwerkoplossingen voor Ondernamen geïntroduceerd. Dit helpt ons om   efficiënt te werken en beter te reageren op de behoeften van onze klanten. Het laat zien dat KIREMA echt oog heeft voor wat Ondernamen nodig heeft en actief op zoek gaat naar manieren om ons te ondersteunen.’ 

Wat maakt de samenwerking met KIREMA anders dan met andere bedrijven? 
‘Wist je dat we letterlijk buren zijn? We lopen regelmatig bij elkaar binnen, wat zorgt voor een heel leuke en fijne samenwerking. Maar dat is niet het enige. Wat ook heel relaxed is, is dat KIREMA niet alleen onze IT uit handen neemt, maar ook actief onze IT in de gaten houdt. Ze denken met ons mee en groeien met ons mee. Als we groter worden, zorgen zij ervoor dat onze IT-systemen deze groei aankunnen en voorzien ze ons van voldoende capaciteit. Het voelt echt als een partnerschap waarin we samen vooruitgaan en dat maakt de samenwerking met KIREMA.’